SHORYUKEN!

Jag har som bekant ett PS3 hemma som jag oftast använt i samband med antingen förfest eller när ett nytt spel införskaffats och man pressar sönder i ett par timmar innan man tröttnar (Fast i mitt fall är det om jag får Game Over för många gånger då blir jag skogstokig, emo och gråtfärdig). Jag har alltid haft sjukt dåliga nerver när det kommer till TV-spel och datalir. Det är nog det jag blivit mest sur på genom årens lopp ända sedan Nintendo 8-bitarens glansdagar och såhär när man är 20+ så är nerverna, om möjligt, ännu sämre än dom var under 90-talet. Jag skämtar inte jag blir totalt förkrossad om jag förlorar i någon form eller "dör" som det så fint heter.
 
Innan datorn gjorde ett verkligt intrång i våra hem så var det ju som vi alla vet TV-spelen som regerade när det kom till stillasittande fiktiv underhållning, antingen solo eller med lekkamrater. Spelen var både bättre och svårare förr vilket resulterade i blödande tummar, huvudvärk och en sjuklig passiv aggressivitet som ibland överskred i vredesutbrott som var sjukt emo innan ordet ens existerade. Det kunde flyga saker kors och tvärs och det är inte direkt en sak som gått sönder sedan man blåste och tryckte i sin första grådassiga kasset med en fet italiensk rörmokare på omslaget i den fyrkantiga maskinen med den tillhörande fyrkantiga handkontrollen. Vi minns alla klassiker som Castlevania och dylika spel som iallafall fått mig att spåra mer än en gång för mycket.

Spelen idag ser annorlunda ut och dom är såklart också annorlunda jämfört med då. Uppföljare på uppföljare, monstergrafik som man bara kunde drömma om för 15 år sedan, online-funktioner och fan vet allt. Har spelen då blivit bättre? I mitt tycke, nej. Jag har långt ifrån koll nuförtiden på spelmarknaden men under dom senaste åren är det enda jag läst om, förutom World of Warcraft, nästan uteslutande nya "skitsnygga" FPS-spel av alla dess slag. En genré som fortfarande lämpar sig bäst till PC och som har ett massivt utbud men med mer kvantitet än kvalité. Kan det vara så att anledningen till att många i min åldersgrupp redan börjat sagt "Det var bättre förr..." har en liten grund i att spelen vi växte upp med skiljer sig så markant från dagens?

Varför denna välskrivna ord-orgie som dagens blogginlägg då? Jo, det ska jag tala om. Jag fick ett tips igår om att regga ett US-account till mitt PS3. Eftersom jänkarna har ett större utbud av PS3 material att ladda ner och köpa från PS-Store så lät det ju såklart som en bra idé så jag gjorde ett fejk-account och dunkade in 20$ (Nara Hitsaguya från N.Y. blev mitt USA namn, skitfränt). Street Fighter II HD Remix bla bla bla för 16$ låg överst på topplistan så givetvis köpte jag det, den spelserien är helt klart en av mina favoriter genom tiderna och en förfinad version av skiten lät ju såklart tokvärt. Och det var det också. Igår fick en polare smaka på välladdade HADOKKENS och otajjmade SHORYUKENS genom nätverket och jag avgick med en ringrostig och knapp seger i bäst av 5. Denna kväll har spenderats i training mode och mot CPU'n för att finslipa lite av den gamla "tekniken" och förutom en ömmande vänstertumme så har det har väl gått rätt bra måste jag säga! En gammal Capcom klassiker som fått nytt liv och jag både njuter när jag vinner och blir lika jävla förbannad såfort jag förlorar en rond som för 15 år sedan. Och M.Bison är fortfarande ett fegt kräk som borde förbjudits redan 1993.

Screens: 










Kommentarer
Postat av: Linn

Jävla tur då att jag vägrade tv spel sist. Räcker att mitt humör e Emo, hade blitt träligt om du med skulle va :p

2009-02-10 @ 09:15:51
URL: http://liinn.webblogg.se/
Postat av: Kroken

Emo räcker som sagt inte , det är så mkt mer och värre... ;S

2009-02-10 @ 21:41:08
URL: http://korkkis.blogg.se/
Postat av: EzZoN

Du får ta med dig en kontroll+öl å komma hit å lira lite :) på behörigt avstånd förstås.. vill ju inte vara för nära när du blir "skogstokig, emo och gråtfärdig"

2009-02-10 @ 23:26:44
Postat av: Kroken

Haha duger dt inte med nätverksfajjter eller? ;) men dt låter mys får vi styra upp höhö

2009-02-11 @ 12:34:08
URL: http://korkkis.blogg.se/
Postat av: Jag har orginal spelet och orginalkonsol na-na nana na-na

Bison är en jävla fitta!

2009-02-15 @ 00:54:28
URL: http://rilleee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0